روند و برخی تبعات قانونی ازدواج ایرانیان ساکن آمریکا

روند و برخی تبعات قانونی ازدواج ایرانیان ساکن آمریکا

بسیاری از ایرانیانی که به طور موقت یا دائم ساکن ایالات متحده می شوند با این پرسش روبرو هستند که در صورت ازدواج در زمان سکونت در این کشور، چه آثار و تبعاتی بر ازدواج آن ها بار می شود. در این نوشتار تلاش می کنیم روال کلی و برخی تبعات قانونی ازدواج ایرانیان ساکن آمریکا را توضیح دهیم.
به عنوان مقدمه باید دانست که ازدواج و طلاق و به طور کلی امور خانوادگی از جمله مواردی است که در آمریکا تحت حکومت قوانین ایالتی (و نه فدرال) قرار دارد. بنابراین برای اطلاع از قوانین و مقررات حاکم بر ازدواج و طلاق باید به قوانین ایالت محل سکونت افراد مراجعه کرد. البته هر ایالت دررابطه با احراز صلاحیت دادگاه های خود برای رسیدگی به امور خانوادگی دارای مقررات مخصوص به خود است که در هر مورد باید به طور جداگانه بررسی شود. ما در این نوشتار، قوانین و مقررات ایالت مریلند را به طور نمونه بررسی می نماییم.
ایالت مریلند در رابطه با احراز وقوع و وجود رابطه ازدواج بین افراد یکی از آسان ترین ایالت های آمریکا به شمار می رود. با این حال ازدواج عرفی 1 در این ایالت پذیرفته نشده است. بنابراین زندگی مشترک طولانی مدت بدون انجام تشریفات و مراسم ازدواج در این ایالت منجر به فرض ازدواج توسط قانونگذار نخواهد شد.
الف) روند کلی انجام و ثبت ازدواج
به طور کلی شما برای ازدواج در مریلند باید روند زیر را طی نمایید:
1- با مراجعه با دادگاه محل اقامت خود درخواست مجوز ازدواج 2 را ثبت نمایید.
2- پس از دریافت مجوز ازدواج مراسم رسمی ازدواج را انجام دهید. اگر مایل به عقد اسلامی هستید، می توانید با مراجعه به یکی از مراکز اسلامی، تشریفات ازدواج اسلامی را انجام داده و گواهی آن را جهت دریافت گواهی ازدواج دریاقت نمایید. برای مثال مرکز تعلیمات اسلامی واقع در راکویل مریلند یکی از مراکزی است که تشریفات عقد اسلامی را انجام و گواهی مورد قبول دادگاه های مریلند و دفتر حفاظت منافع ایران را نیز صادر می نماید.
3- پس از انجام مراسم ازدواج، باید بار دیگر به دادگاه مراجعه نموده و پس از امضاء دفاتر مربوط در دادگاه، گواهی ازدواج 3 را از دادگاه دریافت نمایید.
4- با دریافت گواهی ازدواج از دادگاه، شما از نظر قوانین ایالت مریلند در رابطه ازدواج با همسر خود تلقی می شوید. با این حال اگر مایل به رسمیت شناخته شدن ازدواجتان در ایران هستید، باید گواهی عقد اسلامی خود را به انضمام گواهی ازدواج صادره از دادگاه، به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن دی سی برده و تقاضا کنید که وقوع ازدواج در شناسنامه های ایرانی طرفین ثبت شود.
ب) برخی آثار و تبعات ازدواج در آمریکا برای ایرانیان
به طور کلی اگربا طی روند مذکور در بالا در آمریکا ازدواج نمایید، ازدواج شما تحت حاکمیت دو قانون و سیستم قضایی مستقل قرار می گیرد: اول قانون و دستگاه قضایی ایالت مریلند و دوم قانون و تشکیلات قضایی ایران. بنابراین باید از حقوق و تکالیف خود در مقابل همسرتان طبق هر دو قانون آگاه باشید.
اگر ازدواج اسلامی داشته باشید، ایالت مریلند شروط ضمن عقد ازدواج اسلامی را به عنوان قرارداد حقوقی معتبر بین طرفین به رسمیت می شناسد. بنابراین مهریه ای که ضمن عقد ازدواج اسلامی مقرر شده است در دادگاه های مریلند قابل وصول است. با این حال، هرگونه شرط و شروطی که با نظم عمومی و اصول اساسی حاکم بر قوانین این ایالت مانند اصل کلی تساوی حقوق زن و مرد منطبق نباشد ممکن است در دادگاه های مریلند غیرمعتبر شناخته شود.
دادگاه های ایران اعتبار خاصی برای سند ازدواج صادره توسط دادگاه های آمریکا قائل نیستند و آنچه را سند ازدواج اسلامی آمده و در دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن ثبت شده است را ملاک تعیین حقوق طرفین قرار می دهند. بنابراین مواردی مثل حق خروج زن از کشور یا اجازه کار و تحصیل زن باید حتما در ضمن ازدواج اسلامی به عنوان شرط ضمن عقد تصریح شود تا در دادگاه های ایران به رسمیت شناخته شود.
لزومی ندارد که ازدواج اسلامی و ازدواج آمریکایی همزمان یا با فاصله کوتاهی از هم انجام شود. شما می توانید با مراجعه به دادگاه های مریلند و دریافت مجوز ازدواج و انجام تشریفات ازدواج در اتاق ازدواج همان دادگاه، به ازدواج آمریکایی خود در مریلند رسمیت ببخشید و در زمان دیگری با مراجعه به یکی از مراکز اسلامی نسبت به انجام تشریفات ازدواج اسلامی و ثبت آن در دفتر حفاظت منافع اقدام نمایید. با این حال باید به این نکته توجه کنید که اگر تنها به انجام ازدواج اسلامی بسنده کنید، قوانین سهل و آسان مریلند ممکن است به صرف وقوع همان مراسم عقد اسلامی، شما را زن و شوهر محسوب نموده و کلیه آثار و تبعات ازدواج را بر شما تحمیل نماید. بنابراین نباید تصور کنید که برای در امان ماندن از شمول قوانین مریلند بر ازدواجتان می توانید با عدم ثبت ازدواج در مریلند خود را دایره اجرای قوانین این ایالت در امور خانوادگی خارج کنید.

Common Law Marriage 1

Marriage Certificate 2

Marriage Certificate 3


Leave a Reply